תרופות סבתא לטיפול ומניעה של דלקת חניכיים (פריודונטיטיס)

נסביר כיצד למנוע דלקת חניכיים, כיצד לזהות אותה בזמן. תרופות סבתא לטיפול ומניעה של דלקת חניכיים:

פריודונטיטיס נגרמת מהצטברות רובד שיניים בפה. חיידקים נוצרים ועוברים בהדרגה אל מערכת המתלים של השיניים, שם מתרחשת דלקת. בהמשך נסביר כיצד למנוע דלקת חניכיים, כיצד לזהות אותה בזמן וכיצד לטפל בחניכיים ובשיניים במקרה של הופעתה.

מחלות דלקתיות נגרמות על ידי חיידקים

פריודונטיטיס היא דלקת של פריודונטיום. זוהי המחלה של מערכות ההשעיה של הרקמה והעצם של השיניים. זוהי מחלה דלקתית הנגרמת על ידי הצטברות של חיידקים בחלל הפה. חיידק זה נאסף על אמייל השן ויוצר שכבה דקה המכונה רובד שיניים. אם רובד מתיישב על השן, שם מתרחשת גם עששת, זהו מצב אופטימלי להתחלת דלקת חניכיים. מהחניכיים, הדלקת עוברת לרקמות התומכות של השיניים (פריודונטיום). בנקודת החיבור של השן, החיידקים מתחילים להתרבות במהירות, יוצרים מוגלה וגורמים לכאב.

תסמינים של דלקת חניכיים

עדיף להתמודד עם דלקת חניכיים על ידי זיהויה בשלב מוקדם. זה מתחיל באדמומיות לא נעימה של החניכיים, שלרוב מגורות וכואבות מתחילת ההדבקה. כאב יכול להיות מלווה בדימום, אולם לפעמים דימום מתרחש בשלב מאוחר יותר.

בעת צחצוח השיניים עלולים לצוץ שקעים וסדקים קטנים, גם אם לא מפעילים כוח מופרז. ניתן אפילו לזהות דלקת חניכיים לפי ריחו, שכן היא יוצרת מוגלה בשורש השן, הגורמת לריח רע מהפה.

אם לא תבחין בסימפטומים שתוארו לעיל, בשלב הבא של המחלה, השן תתרופף. נקודת התמיכה המוצקה של השן חולה למעשה בטווח הארוך והיא גורמת לאובדן יציבות. זה קשור גם לזיהוי הדרגתי של שקע יבש, כאשר החניכיים מתחילות להתכווץ מקצוות השיניים. בדלקת חניכיים לא מטופלת, החולה עלול גם לאבד את השן באופן בלתי הפיך.

ניקוי שיניים נכון

חניכיים בריאות ומטופלות היטב הן מוצקות וורוד בהיר.

הופעת דלקת חניכיים קשורה להיגיינת שיניים לקויה. עם היגיינת שיניים רשלנית, יותר ויותר רובד ואבנית מתחילים להיווצר בהדרגה בפה. שני הרכיבים מטפחים רמות גבוהות של חיידקים בפה.

לפיכך, אמצעי המניעה החשוב ביותר הוא צחצוח שיניים יסודי בבוקר ובערב. מומלצת כמובן גם ביקור קבוע אצל רופא השיניים על מנת לתפוס בזמן כל סימן לדלקת חניכיים וכן ביקורים קבועים אצל שיננית.

שיננית תסיר אבנית, תעזור לך להיפטר מפיגמנטציה של השיניים ומהציפוי שלעיתים קודם לדלקת חניכיים. חלק מהפגישה עם שיננית תכלול סקירת טכניקת הדרכה לניקוי שיניים, והיכרות עם עזרים דנטליים נוספים.

אם אתם חושבים שקיצוץ בממתקים גם יפחית את העששת בו זמנית, אתם עלולים לטעות. זה בעצם תלוי. הוספת סוכר לתה או לקפה אכן תורמת לעששת. על מנת לשנות זאת, אלטרנטיבה טובה היא להמתיק משקאות בדבש. דבש למעשה מסייע בהגנה מפני חיידקים הגורמים לעששת.

הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה

בנוסף לטכניקת הצחצוח ותדירות, משחת השיניים שתבחר משפיעה גם על איכות השיניים. בהצעה שלנו תמצאו שתי משחות שיניים שיכולות לעזור לכם למנוע בעיות שיניים שונות.

כלים נחוצים

בנוסף למשחת שיניים ומי פה, כדאי לרכוש מברשות בין שיניים לאיסוף היגיינת השיניים שלך. אלה מנקים חללים בין-שיניים שקשה להגיע אליהם, שבהם עלול להישאר מזון, ומאפשרים לחיידקים לצמוח. הם זמינים בדרך כלל בגדלים שונים, מובחנים על ידי קודי צבע.

רופא שיניים יגיד לך את הגודל הנכון של המברשת הבין שיניים המתאימה לך, או שתוכל לנסות את הגדלים השונים ולקבוע בעצמך מה הכי מתאים לך. רופאי שיניים מבקשים פעמים רבות מהמטופלים שלהם לקחת איתם את הכלים שבהם הם משתמשים לניקוי השיניים, ולייעץ להם בכל התאמה הנדרשת. בנוסף למברשות בין שיניים, ניתן להשתמש גם בחוט דנטלי ובמשטף שיניים (מקלחת פה).

האם ניתן לטפל בדלקת חניכיים?

טיפול רופא שיניים בדלקת חניכיים מורכב ממספר שלבים. לאחר בדיקה והערכה מדוקדקת של מצב השיניים, הרופא מתמקד בעיקר בהפחתת החיידקים הקיימים, בגורם למחלה וביצירת תנאים מיטביים לשיכוך המחלה. בפועל, הטיפול בדלקת חניכיים בשלב זה מורכב לרוב מהסרת אלמנטים רקובים ושיניים שכבר לא ניתן להציל. התהליך עשוי לכלול גם הסרת סתימות שיניים שעשויות לא טוב, או כתרים וגשרים שעשויים לא מדויקים, המונעים ניקוי שיניים נכון. אנטיביוטיקה עשויה להיות חלק משלב זה של טיפול בפריודונטיטיס.

השלב השני של הטיפול הוא הסרת אבנית ורובד שיניים. לטרטר יש וריאנט גלוי ובלתי נראה לעין, והרופא בדרך כלל עוסק בשניהם. חלק חשוב נוסף בטיפול בדלקת חניכיים הוא הרגלי המטופל בבית – קרי, צחצוח נכון ויסודי ועיסוי חניכיים.

קבוצות סיכון לפריודונטיטיס

עד 80% מאוכלוסיית ארצנו סובלים מצורות קלות עד חמורות של דלקת חניכיים. לאורח החיים, להרגלי האכילה ובעיקר להיגיינת הפה יש השפעה רבה על התפתחות המחלה. מעשנים כבדים ונשים בהריון סובלות מדלקת חניכיים בתדירות הגבוהה ביותר. עם זאת, אפילו עם הופעת דלקת חניכיים, ייתכן שיש לך נטיות גנטיות מסוימות שיכולות לגרום לך יותר לפתח מצב זה. תרופות סבתא לטיפול ומניעה של דלקת חניכיים (פריודונטיטיס):

תרופות סבתא ביתיות לדלקת חניכיים

התה של רופאת העשבים האוסטרית מארי טרבן, שהוציאה בשנות ה-90 את הספר בריאות מבית המרקחת של “השם”, הוא תענוג לשתייה גם היום ובצדק היה ראוי לתהילה גדולה. התה שלהם, שעוזר להקל על כאבי חניכיים, מורכב מצמחי מרפא.

מכינים: קליפת עץ אלון, נבלת, עץ ציפור, מרווה

הליך: מערבבים את כל עשבי התיבול ביחס של 1: 1: 1: 1 ומשרים מים קרים למשך הלילה. עבור 0.5 ליטר מים תזדקק ל-2 כפיות גדושות מתערובת הצמחים. בבוקר, מסננים את התה, מחממים אותו ויוצקים אותו לתרמוס. לאחר מכן תוכל לגרגר אותו לאורך כל היום. כמה שיותר פעמים, יותר טוב.

תמיסת ציפורן וקינמון

העזר היעיל השני הוא תמיסת ציפורן וקינמון. תבלינים נפוצים אלה יכולים להיות יעילים ביותר בסיוע לך למנוע בעיות פה. ציפורן וקינמון הם מקור עשיר לשמנים אתריים, שבזכותם יש להם תכונות אנטי דלקתיות ואנטי בקטריאליות טבעיות. בנוסף, לציפורן יש השפעות קהות קלות, הסיבה לכך שאבותינו אהבו אותה כאשר רופאי השיניים היו במחסור. למניעת דלקת חניכיים, מומלץ להשתמש בשני התבלינים בצורת טינקטורה.

מכינים: 10 גרם ציפורן, חצי מקל קינמון, 500 מ”ל אלכוהול (60%)

אופן הפעולה: מועכים ציפורן וקינמון ויוצקים אלכוהול על התערובת. אפשר להחדיר שבועיים בטמפרטורת החדר. לאחר מכן מסננים את התמיסה ומאחסנים במקרר. השתמש בו מדולל לגרגור או טפטף אותו על מברשת שיניים כדי לעסות את החניכיים שלך.

צמחי מרפא לריפוי חניכיים

עוזרי צמחים נוספים לטיפול בפריודונטיטיס הם קינצ’ונה וזנב סוס. שני הצמחים משמשים לריפוי פצעים ולמניעת דימומים.

Cinquefoil משמש בצורה של מרתח של שורש מיובש. תזדקק לחצי כפית שורש מיובש עבור כוס מים אחת. לאחר מכן שטפו את הפה עם התערובת לאחר צחצוח השיניים.

נעשה שימוש בגזע המיובש מזנב סוס. עבור כוס מים, תזדקק לכפית אחת עד שתיים מהגבעול המיובש. מבשלים כ-15 דקות ומניחים לעמוד. אתה יכול לגרגר אותו, בדומה לקנצ’ונה.

צמחי מרפא

גם לצמחים וחומרי גלם אחרים יש השפעה על ריפוי והרגעת החניכיים. במטבח אפשר להגיע ללימון, שכולו מרכיבים אנטיבקטריאליים. אפשר לעסות איתו את החניכיים או לשטוף את הפה עם המיץ שלו. עם זאת, מכיוון שחומצת לימון מחלישה את אמייל השן, המתן לפחות חצי שעה לאחר מריחת הלימון לפני שתפעיל עומס כלשהו על השיניים – אפילו על ידי ניקוי.

ניתן להשתמש בכורכום גם במאבק נגד דלקת חניכיים. מכפית אחת של כורכום יוצרים משחה בעזרת שמן קוקוס. זה לא רק ישמש כקלסר, אלא יש גם השפעות חיטוי ואנטי דלקתיות. יש למרוח את המשחה על החניכיים – ניתן גם לעסות אותן קלות – להשאיר למשך 2-3 דקות, ולאחר מכן לשטוף את הפה במים. חזור כל יום לפני השינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top